مشاوره بازاریابی | مشاوره برندینگ ( برندسازی )

مشاوره برندینگ ، مشاوره برندسازی | طراحی نظارت بر کمپین تبلیغات و برندینگ ( مشاوره بازاریابی فروش تبلیغات )

۷ قانون ایجاد وفاداری به برند ، به روش کالت برند Cult Brand

تیم مشاوران مدیریت ایران :

دکترسیدرضاآقاسیدحسینی

آرزوی هر مدیر بازاریابی یا مدیریت برند ، داشتن یک برند فرقه ( برند کیش ) Cult Brand است، زیرا که مشتریان این نوع برند دارای بالاترین سطح وفاداری به برند هستند. در ادامه سعی خواهم نمود که به ساده‌ترین شیوه، به بیان هفت قانون اصلی در یک برند فرقه بپردازم، قوانینی که آگاهانه و یا غریزی در کسب‌وکار خویش رعایت می‌نمایند.

با بکار بستن چنین مواردی ، مسیر رسیدن به مشتری وفادار را راحت‌تر طی خواهید نمود، زیرا که چهارچوبی مستحکم و دائمی و جاری در مسیر دستیابی به موفقیت ایجاد میگردد. باید روش تطبیق و پیاده‌سازی هرکدام از این قوانین در کسب‌وکار خود را بابید.

وفاداری به برند Cult Brand برند فرقه ( برند کیش ) کالت برند

ایجاد وفاداری به برند به روش کالت برند

۱- ایجاد تمایز

چالش‌های پیش روی مدیران بازاریابی بسیار زیاد است.همه می‌خواهند بهترین باشند. همیشه به یاد داشته باشید : شما منحصر فردید، دقیقا مثل دیگران.
هر مشتری هم‌زمان به دو چیز علاقه دارد، که در هر دو نیز در جهت‌های متضادی قرارگرفته‌اند. مشتری می‌خواهد که از سایرین متمایز و هم‌زمان احتیاج دارند تا در بطن جامعه پیرامون خود بوده، از حمایت مردم جامعه برخوردار شده و توسط افراد همفکر خود پذیرفته شوند.

چگونه مردم به این دو نیاز متضاد خویش، پاسخ دهند ؟ شاید بهترین پاسخ این است : با عضویت در گروهی که آن‌ها را منحصربه‌فرد می‌شمارد.

البته این گروه باید خاص باشد و جز گروهایی نباشد که عضویت در آن خیلی ساده باشد.

فرض که شما به یک سرویس مبلمان خانگی نیاز دارید، پس شما جز گروهی از مردم نیازمند به مبلمان هستید، اما این گروه اصلا جذابیت و ظرفیت‌های کافی برای تشکیل یک سازمان را ندارد، اما اگر همین مبلمان دارای خصوصیات خاصی باشد تا شما را از دیگرانی که مبلمانی معمولی خریداری نموده‌اند، متمایز نماید، در این صورت اگر در سوئد زندگی می‌کنید، احتمالا شما از برند IKEA خرید نموده‌اید . برندی که جز کالت برند است. خیلی ساده است، مشتری شما می‌خواهد که جزئی از یک گروه متمایز باشد.

۲- شجاع و دلیر بودن

حتی از نظر منتقدین و بدبینان، برندهای فرقه بسیار متفاوت و موفق هستند. موفقیت برندهای فرقه به دلیل عدم محبوبیت آن‌ها نزد سایر شرکت‌ها در محیط بازار است.
برندهای فرقه، اعتقاد و اعتماد بالایی به خود، محصولات و خدمات، و مشتریان خویش دارند. کالت برند درپی فرصتی برای به چالش کشیدن و تغییر خرد افراد سنت‌گر است. برند فرقه، بسیار ریسک‌پذیر است. حامیان چنین برندهایی صرفا از آن پیروی نمینمایند، بلکه آن را راهبری مینمایند، همچنین در مقابل دیگر برندها عرصه را ترک نمیکنند، بلکه برای آن میجنگند.برند کالت، زمان و انرژی خود را با تحقیق در خصوص اینکه “چه کسانی از وی پیروی مینمایند” تلف نمیکند. تمرکز و توجه این برند بر بهبود خدمات ارائه شده به مشتریان است.

۳- ترویج یک سبک زندگی

برند فرقه چیزی بیش از یک محصول یا خدمات را می‌فروشد. مشتریان نیز چیزی بیش از این را می‌خواهند، مشتری علاقه به کسب تجربه است.
خرید تجربه‌گرا، خیلی بیش از خرید یک چیز برای مشتریان این برندها، معنا دارد. به عنوان مثال، تمام برندهای فرقه، سبک زندگی می‌فروشند. چنین برندهایی، ابزارهایی را می‌فروشند که مشتریان در دنبال کردن رویاهایشان باوجود منابع محدودشان، کمک می‌نماید.

برندهای فرقه موانع پیش روی مشتریان را کنار میزنند. انگار نوازنده‌ای باشی که نیاز به خرید هزاران دلار وسایل و تجهیزات نداشته باشد. تنها یک اپ اندروید مناسب را روی گوشی خود دانلود و دیگر یک نوازنده راک شده باشید.

مثل برند اپل که به ترویج یک سبک زندگی برای تسهیل بیان خود به جامعه پیرامون می‌پردازد. هنگامی‌که در کافی‌شاپ در حال کار با ابزارهای پل هستید، در یک سبک زندگی خاص با جمعی دیگر از افراد حاضر و دارند اپل، مشارکت می‌نمایید.

مشتریان آرمان و آرزوهایی دارند که نشاءت گرفته از احساساتشان است. اگر حمایت از مشتری با احترام و درک آرزوهای مشتری همراه باشد، احساسات مثبت خویش را با کسب‌وکار شما به مرتبط خواهند دانست.

۴- گوش دادن به مشتری

گوش دادن فعال به مشتری بسیار حیاتی است .برند کیش بر برآورده نمودن نیازهای و خواسته‌های مشتریان تمرکز دارد و گوش شنوایی برای ارائه راه‌حلی برای مشکلات آنان تا به وفاداری‌شان دست یابد. برندی مثل Amazon تنها با گوش دادن به نظرات مشتریان خود به رابطه بین تعداد دفعات سفارش و هزینه ارسال اجناس پی برد. بر همین اساس، در سال ۲۰۰۵ برای مشترکین خود، برنامه ارسال نامحدود و رایگان دو روزه را جایگزین هزینه‌های سالانه ارسال نمود. با این ابتکار عمل، برنامه بسیار مورد استقبال قرار گرفت. بیش از ۲۰ میلیون نفر عضویت ممتاز وب‌سایت را خریداری نمودند. خریدهای اعضای عالی در حدود ۱۵۰ درصد بیش سایر اعضا است. این نمونه‌ای از معجزه گوش دادن به مشتری است.
به گفته‌ها گوش‌داده، بر عقیده ارزش نهید و به آن‌ها پاداش دهید. هرگز علاقه‌مندان برند را خود نادیده نگیرید . افرادی که برندتان را دنبال می‌نمایند، به برندتان اعتقاددارند ، اما باید در ابتدا باید معجزه گرفتن یک هدیه غیرمنتظره و شگفت‌آور از سوی شما را ببینند. یک کار غیرعادی انجام دهید، در این حالت طرفداران برند به مبلغان و مدافعان برند تبدیل می‌شوند.

۵- پشتیبانی از اجتماع مشتریان (گروه مشتریان)

برندهای فرقه ، چگونگی پایه‌گذاری یک برند فرقه را به خوبی می‌دانند. برندهای فرقه به دنبال ایجاد یک رابطه قوی، پایدار و دائم با مشتریان برای ایجاد و حمایت از جامعه‌ی مشتریان خود هستند. برندهای فرقه ترسی در استفاده از سود امروز خود در حمایت از جامعه مشتریان خویش، برای رسیدن به منافع بلندمدت ندارند.
هر زمان که بتوانند، از رخدادهای بازاریابی در جهت بیان ماموریت خویش بهره می‌برند. مثلا برند MINI ، تور سالانه برگزار می‌نماید . برند Life is good نیز سالانه فستیوال‌های موسیقی محبوبی را برگزار می‌نماید. برند Harley رالی موتورسواری جهانی را حمایت می‌نماید.

۶- استقبال با آغوشی باز

اگر به اندازه کافی باحال نیستی ، منتظر استقبال برند کالت نباشید. کالت برند به هر سن ، نژاد ، اعتقاد و با هر سبقه اجتماعی و اقتصادی با آغوش باز استقبال می‌نماید. اگر با یک مشتری ایدئال کالت برند همخوان نباشید، باز هم هرگز ، مورد تبعیض واقع نخواهید شد. به هر فردی خوش‌آمد گفته می‌شود.
کالت برند درپی پر نمودن فضاهای خالی نیازهای عمیق روحی و تعلقی افراد با تسهیم فضا، زمان و احترام متقابل است.

۷- آزادی فردی

عمق وجود هر انسانی بر این کره خاکی در جستجوی آزادی فردی است. بر اساس هرم مازلو ، احساس آزادی پلی برای رسیدن به خودشکوفایی است ، زیرا ما به دنبال رشد و بیان هویت منحصربه‌فرد خود به جهان پیرامونمان بدون ترس از عواقبت آن هستیم. برند هارلی ، آزادی را در آزادراه‌ها ترویج می‌نماید.
هنگامی‌که فردی به‌عنوان عضو یک کالت پذیرفته می‌شود، احساس می‌کند که به آزادی عمل خاصی دست پیدا نموده و با اثربخشی بالاتری به اهدافش دست میابد.

  • نیروی پشت وفاداری مشتری به برند :

هفت روش فوق نیروی عظیمی برای دستیابی به وفاداری به برند است. پیاده‌سازی مستمر این موارد موجب حفظ مشتری کنونی و هم‌زمان جذب مشتریان جدید می‌گردد. ازآنجایی‌که مشتری، ارتباط احساسی عمیق با برند برقرار نموده است، وفاداری وی رشد خواهد نمود. سازمانتان قوی‌تر ، منعطف‌تر و متمایزتر خواهد شد .

مطالب مرتبط :


منبع » ۷ قانون ایجاد وفاداری به برند ، به روش کالت برند Cult Brand

مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم بوده و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

۰ ۰

جایگاه‌یابی برند Brand Positioning


جایگاه برند چیست ؟
جایگاه برند فرآیندی است که در آن برند دارای جایگاهی خاص در ذهن مشتری خواهد شد. از جایگاه برند همچنین به یک استراتژی جایگاه‌یابی برند Brand Positioning Strategy  ، استراتژی برند Brand Strategy ، و یا یک بیانیه جایگاه برند تعبیر شده است.

کتاب " جایگاه‌یابی : نبردی برای ذهن شما" Positioning: The Battle for Your Mind که به‌عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال معرفی شد، پیام اصلی کتاب، تلاش برای تصاحب یک گوشه بازار ( بازاریابی نیچ Niche Marketing ) برای یک برند، محصول و خدمت می‌باشد. این امر از طریق روش‌های مختلفی از جمله قیمت‌گذاری ، فروش ویژه ، توزیع ، بسته‌بندی و رقابت انجام می‌شود. هدف، ایجاد تاثیری منحصربه‌فرد در ذهن مشتری است، به‌طوری که مشتری نام تجاری شما را با تصویری خاص و مطلوب که متمایز از بازار، در ذهن داشته باشد.

جایگاه‌یابی برند
جایگاه‌یابی برند Brand Positioning عبارت است از یک سیستم سازمان‌یافته برای یافتن پنجره‌ای به ذهن مشتری . این تعریف بر این مفهوم استوار شده که ارتباط تنها می‌تواند در زمان و شرایط مناسب رخ دهد.

حتی اگر شرکت برای ساختن جایگاه خود در ذهن مشتری فعالیت‌های آینده‌نگرانه ننماید، باز هم ایجاد این جایگاه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. بااین‌حال اگر مدیران رویکردی آینده‌نگرانه و هوشمندانه داشته باشند می‌توانند جایگاهی مثبت در ذهن مشتری هدف خویش ایجاد کنند.

تفاوت‌ "بیانیه جایگاه" و "عبارت کوتاه"
بیانیه جایگاه برند Brand Positioning Statement اغلب با عبارت کوتاه Tagline یا عنوان Slogan سازمان اشتباه گرفته می‌شود ( زیرا که از روز اول به‌اشتباه ترجمه‌شده ). بیانیه‌های جایگاه برای استفاده داخلی هستند. این بیانیه‌ها راهنمای بازاریابی و تصمیمات عملیاتی کسب‌وکار هستند. بیانیه جایگاه ، سازمان را کمک می‌نماید تا تصمیماتی کلیدی بگیرید که چگونه ادراک مشتری از برند خود را تحت تاثیر قرار دهید.

عبارت کوتاه یک بیانیه خارجی است که در بازاریابی و برندسازی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بیانیه جایگاه می‌تواند به یک عبارت کوتاه تبدیل شود، اما نکته مهم تمایز قائل شدن بین این دو است.

بیانیه جایگاه‌یابی برند چیست؟
بیانیه جایگاه‌یابی برند یک عبارت یک یا دوجمله‌ای است که ارزش منحصربه‌فرد برندتان را نسبت به رقبای اصلی، با مشتریان در میان می‌گذارد.

دو نمونه از بیانیه جایگاه
  • Amazon.com چنین بیانیه جایگاهی در سال 2001 استفاده نمود (هنگامی‌که منحصرا کتاب میفروخت)  :  برای کاربران آنلاین که از کتاب لذت می‌برند، Amazon.com  یک‌خرده فروشی کتاب است که دسترسی سریع به بیش از 1.1 میلیون کتاب را فراهم می‌نماید. برخلاف خرده‌فروشان کتاب‌های سنتی،  Amazon.com ترکیبی از راحتی فوق‌العاده ، قیمت پایین، و انتخاب‌های وسیع  را فراهم می‌نماید.
  • Zipcar.com از این بیانیه جایگاه در زمان تاسیس کسب‌وکار خود را در سال 2000 استفاده نمود  :  ساکنان شهرها و مشتریان تحصیل‌کرده‌ای که در فناوری مهارت دارند هنگامی‌که از خدمات به اشتراک گذاشتن  یا  اجاره خودرو  Zipcar  به‌جای  داشتن یک خودرو استفاده کنند علاوه بر کاهش آلودگی و گازهای گلخانه‌ای در هزینه نیز صرفه‌جویی می‌نمایند.


نمونه‌هایی از عبارت کوتاه Tagline
هنگامی‌که یک بیانیه جایگاه برند قوی داشته باشید قادرید تا عبارت کوتاهی بسازید که به شهرت جایگاهی که مدنظر شماست کمک کند.

  • مرسدس بنز : مهندسی بی‌بدیل که شبیه هیچ خودروی دیگری در جهان نیست.
  • بی ام دبلیو : نهایت یک خودرو  ( بیشتر بخوانید : جایگاه‌‌یابی BMW  )
  • خطوط هوایی جنوب غربی : مسافت کوتاه، بدون حاشیه و هواپیمایی کم‌هزینه
  • آویس : ما تنها شماره2 هستیم، اما سخت‌تر تلاش می‌کنیم.
  • دانشکده بازرگانی وارتون : تنها مدرسه کسب‌وکار که مدیران جهانی، با عملکرد متقابل و رهبران خوب را آموزش می‌دهد.
  • فیمس فوت ور : فروشگاه کفش ارزشمند برای خانواده
  • میلر لایت : تنها آبجو با طعم برتر و کالری کم
  • استیت فارم : مانند یک همسایه خوب، استیت فارم اینجاست
  • لو رئال : چون شما ارزشش را دارید
  • وال مارت : همیشه ارزان‌ترین. همیشه
  • نایک : فقط انجامش بده
  • کوکاکولا : یک چیز واقعی
  • تارگت : انتظار بیشتری داشته باشید و هزینه کمتری پرداخت کنید
  • ولوو : برای زندگی
  • هوم دپوت : می‌توانید انجامش دهید. ما می‌توانیم کمک کنیم.


15 معیار ارزیابی استراتژی جایگاه برند
یک بیانیه جایگاه هوشمندانه و خوش‌ساخت، ابزاری قدرتمند در جهت شفاف‌سازی استراتژی‌های بازاریابی ، کمپین‌های تبلیغاتی و تاکتیک‌های تبلیغاتی.

اگر این بیانیه درست استفاده شود، می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری موثر در مسیر ایجاد تمایز برند ، جذب مشتریان هدف ، و کسب سهم بیشتر از بازار نسبت به رقبا بسیار کمک کند.

شاخص‌های ارزیابی جایگاه برند :
  1. آیا برند را متمایز می‌نماید؟
  2. آیا با برداشت مشتریان از برندتان همخوانی دارد؟
  3. آیا منجر به رشد می‌شود؟
  4. آیا ارزش منحصربه‌فرد برند به مشتری معرفی می‌نماید؟
  5. آیا یک تصویر روشن که متفاوت از رقبایتان باشد در ذهنتان ایجاد می‌نماید؟
  6. آیا بر مشتریان اصلی تمرکز دارد؟
  7. آیا به‌یادماندنی و انگیزه‌بخش می‌باشد؟
  8. آیا با تمام بخش‌های کسب‌وکارتان سازگار می‌باشد ؟
  9. آیا به راحتی قابل‌فهم می‌باشد ؟
  10. آیا به‌سختی قابل تقلید کردن می‌باشد ؟
  11. آیا برای موفقیت بلندمدت طراحی‌ شده است؟
  12. آیا تعهد برند، باورپذیر و معتبر است؟
  13. آیا برند می‌تواند صاحب آن باشد؟
  14. آیا در برابر حملات متقابل از طرف رقبا مقاومت خواهد نمود؟
  15. آیا کمک خواهد نمود تا تصمیم‌گیری موثرتری در بازاریابی و برندینگ داشته باشید؟

جایگاه‌یابی مجدد  RePositioning
این واقعیت باعث تاسف است که هیچ بازاریابی این قدرت را ندارد که جایگاهی را در ذهن مشتری ایجاد کند که وعده اصلی جایگاه‌یابی است. این تصور که جایگاه‌ها توسط بازاریابان ایجاد می‌شود باید از بین برود. هر مشتری ذهنیت خود را از آنچه هستید، خواهد داشت.

جایگاه‌یابی برند چیزی نیست که انجام می‌دهید بلکه، درنتیجه ادراک مشتری از آنچه انجام می‌دهید، ایجاد می‌شود. جایگاه‌یابی برند چیزی نیست که ما بتوانیم در خلاء و به تنهایی به سرانجام برسانیم. جایگاه‌یابی نتیجه تجربه همکاری مشترک با مشتریان است.

پشت بیانیه جایگاه برند ، قصد و هدف سازمان قرار دارد. اینکه  تمایل دارید چگونه کسب‌وکارتان به مشتریان نشان داده شود. به محض اینکه نقش واقعی جایگاه‌یابی برند درک شود آنگاه داشتن یک شعار یا یک بیانیه جایگاه برند می‌تواند از طریق شناساندن ماهیت برند در تمام سازمان می‌تواند مفید باشد.

با بررسی ماهیت آنچه هستید و مقایسه آن با آنچه مشتریان شما می‌خواهند، راه‌ها برای ایجاد یک کسب‌وکار با جایگاه قوی در ذهن مشتری هموار می‌شود. چرا؟ برندهای بزرگ علاقه و احساسات خود را با جایگاه خود در یک بیانیه  ادغام می‌نمایند که در واقع ماهیت هردو را در بر دارد.

ایجاد جایگاه برند خود در ذهن مشتری
برای ایجاد جایگاه خود در ذهن مشتری ، باید از درون کسب و کار خود شروع نمایید. هر عضو از سازمان که با مشتری در ارتباط است باید نمادی کامل و بی‌نقصی از جایگاه برند باشد . تا زمانی که همه به‌ گونه‌ای با مشتری در ارتباط هستند، باید بهترین بیان و تجلی را از جایگاه را داشته باشند.

حالا به قسمت سخت ماجرا می‌رسیم.

هر آنچه را که نشان‌دهنده برند شماست، روی دیوار قرار دهید. تمام شرایطی که از طریق آن با مشتریان خود در تعامل هستید را لیست کنید.

چگونه می‌توانم جایگاه مطلوب برندم را  آسان‌تر به مشتری منتقل نمایم؟

آیا هر فرآیندی که در آن با مشتری در ارتباط هستم، دقیقا شبیه به چیزی است که من می‌خواهم تا مشتری آن را ادراک کند؟

بسیاری از بازاریابان صراحت لازم را در کلمات خود ندارند. بدون شک، نمی‌توانید آن کاری را که باید انجام دهید به ثمر برسانید. هر کاری را که انجام می‌دهید به یک تجلی از جایگاه  مطلوبتان تبدیل کنید و آنگاه می‌توانید چیزی خاص ایجاد کنید. این کار جسارت می‌طلبد؛ ساختن جایگاه برندتان بدین معناست که باید مستحکم باشید. در این صورت است که در مسیر اصلی کسب جایگاه واقعی در ذهن مشتری قرار می‌گیرید.

منبع : جایگاه‌یابی برند Brand Positioning

مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم بوده و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.
۰ ۰
تیم مشاوران مدیریت ایران - تحت لیسانس CMCG کالیفرنیای آمریکادر منطقه خاورمیانه.
وب سایت اصلی : http://iranmct.com
شماره تماس دفتر تهران : 09126465584

http://twitter.com/iranmct

ارائه خدمات مشاوره مدیریت آموزش مدیریت - نظارت بر اجراء.مشاوره بازاریابی.مشاوره فروش،مشاوره برندینگ.مشاوره منابع انسانی.مشاوره مدیریت خلاقیت و نوآوری.مشاوره ریسک.مشاوره تبلیغات.مشاوره مدیریت ارتباط با مشتری.مشاوره خدمت به مشتری.مشاوره برندسازی و ارزشگذاری برند.برندینگ فردی برندینگ شخصی ....
آرشیو مطالب