همانطور که در یک خانواده بین والدین و فرزندان رابطهای خاص وجود دارد. بین برند والد Parent Brand و زیر برند ( برند زیرمجموعه ) Sub-Brand نیز چنین رابطهای برقرار است.
از دیدگاه معماری برند ، برند والد را برند شرکتی Corporate Brand میگویند که مستقیما اشاره به برند شرکت مادر تخصصی ( شرکت هلدینگ ) دارد. برند والد ، مالک و هدایتگر زیر برندهایی است که در کل آنها را " خانواده برند " مینامند. هر عضو این خانواده مامور استفاده از به یک فرصت و پاسخ به یک نیاز بازار است.
استفاده از یک زیر برند میتواند برای پاسخ به نیازی در یک بازار خردهفروشی ، راهکاری برای انتقال ارزش به مشتری، جایگاهی سودآور و پربازده در مقابل رقیب ، و یا ایجاد طعم، تکنولوژی و یا خدمات جدید باشد. برای هر منظوری که باشد ؛ این زیر برندها توانایی خیلی بالاتری در پاسخ به نیازهای مصرفکننده نسبت به برند والد خویش دارند، و صدالبته این در حالی رخ میدهد که زیر برند به اصول یکپارچگی برند احترام و ماموریت برند والد را سرلوحه قرار میدهد. شرکتی که دارای برندهای متنوع و متعدد است که به آن خانواده برند یا ادغام برند Brand Conglomerate نیز گویند. ادغام برند باید درون هویت برند شرکت والد تعریفشده و از برند والد خود اعتبار و هویت تصویری و یا کلامی بگیرد و بههیچعنوان مبهم نباشد. بهصورت ساختاری، خانواده برند یا ادغام برند شاید ناشی از ترکیب و یا تصاحب توسط یک شرکت اصلی باشد و یا ناشی از توسعه خطوط تولیدی که برندهایش به بلوغ رسیدهاند.
درهرصورت، معماری برند یا معماری نام تجاری میطلبد که با رشد شرکت اصلی ، برند والد از زیر برند به عنوان سپر دفاعی در مقابل رقبا استفاده نماید. تحلیل روابط بین برندها در یک خانواده میتواند جالب باشد.
رابطه بین برندها در خانواده برند :
1- تمام اعضای خانواده برند قابل مشاهده باشد.
صرفنظر از روابط و گزارشهای سالانه درون شرکت مادر ( شرکت مادر تخصصی / شرکت هلدینگ )، کمپینهای تبلیغاتی و روابط عمومی با هدف ترویج برند والد به بازار این پیام را میدهد که برند والد از مجموع تکتک برندهای زیرمجموعه خویش ، بزرگتر است. برندهایی نظیر Unilever, P&G, Johnson & Johnson همین کار را انجام میدهند. شرکتهایی که در حوزه محصولات تندرو FMCG فعال هستند، هرروز با فشار دلهرهآوری در خصوص فضای تخصیص دادهشده به محصولات آنها بر روی قفسه فروشگاهها روبرو هستند و توانایی ، تخصص و اثربخشی خود را با تعداد محصولات روی قفسه میسنجند.