بازاریابی دهان به دهان WOM Marketing
بازاریابی دهان به دهان یکی از انواع بازاریابی است و به ان تبلیغات دهان به دهان نیز گفته میشود.
برای مثال، در زمانی گوگل ، سرویس Gmail را در اختیار عموم قرارداد، ثبتنام ۵۰ هزار نفر اول در مدت ۱۰ دقیقه انجام شد. موفقیت گوگل یکی از موفقیتآمیزترین برنامههای بازاریابی دهان به دهان Word-of-Mouth Marketing بود.
گوگل ابتدا سرویس ایمیل را در اختیار کارکنان خود قرارداد ، سپس برای افراد خاصی که دعوتنامه شدند، حق دسترسی را ارائه و در نهایت در سال ۲۰۰۴ این سرویس را به عموم مدم عرضه نمود. گوگل از تمام کارکنان خود خواسته بود تا به دوستان و آشنایانشان، دعوتنامه عضویت در این سرویس را ارسال نمایند و این شانس به این افراد دادهشده بود تا آنان نیز به نوبه خود دعوتنامههایی برای دوستان و آشنایانشان ارسال نمایند.
استفاده از جیمیل از شبکه دوستان و آشنایان شروع و به بخشی از یک اتفاق در یک شبکه بینالمللی با چندین میلیون نفر عضو تبدیل شد.
تمام افرادی که این دعوتنامه را دریافت نمودند ، بیشک جز کاربران یک سرویسدهنده ایمیل دیگر بودند و غالباً به یک آدرس ایمیل جدید نیازی نداشتند. با اتکای بر کاربرانی که توانایی توصیه جی میل به دیگران را دارند، آگاهی از برند را افزایش داد، این روش از روشهای قدیمی معرفی یک برند بسیار مفیدتر و قویتر عمل نمود، گوگل افرادی را که به استفاده از محصول خود متقاعد نمود ، که هیچ نیازی بدان نداشتند.
استراتژی بازاریابی دهان به دهان
همانطور که از واژه بازاریابی دهان به دهان برمیآید، بازاریابی دهان به دهان هر عملی است که موجب شود که اطلاعات یک محصول یا سازمان توسط مشتریان با دیگران از طریق گفتگوی کلامی یا سایر رسانهها، به اشتراک گذاشته میشود.
اینترنت به سازمان و اشخاص اجازه به اشتراک گذاشتن اطلاعات در خصوص محصولات و خدمات بدون حتی بیان یک کلمه مستقیم را میدهد. بهترین مثالها برای بازاریابی دهان به دهان آنلاین :
- ارسالها در شبکههای اجتماعی فیس_بوک ، توییتر، …
- لینک زدن به مطالب سایتهای دیگر
- اشتراک گذاردن لینک از طریق ایمیل یا سایر پلتفرمها
- ارسال محتوا تصویری،صوتی در وبسایت
بر اساس مطالعه موردی جیمیل، استفاده از بازاریابی دهان به دهان در دنیای واقعی و بر بستر وب ، به گسترش اطلاعات در خصوص یک سرویس جدید ایمیل کمک نمود. اجازه ارسال دعوتنامه توسط رده دوم دعوتشدگان نیز خود به انتشار روزافزون اطلاعات بسیار کمک نمود.
مثلا فردی که اتاق به توریستها اجاره میدهد، از مهمان خود میخواهد که به دوستان خود این محل را معرفی و یا در اینترنت برای آن کامنتهایی در خصوص این محل بگذارند. ممکن است که درازای این معرفی ، مدیر نیز برای معرفی کنندگان یک پاداش نقدی یا غیر نقدی در نظر گیرد.
استراتژی بازاریابی دهان به دهان در بین پزشکان عمومی برای معرفی پزشکان متخصص بسیار مرسوم است. این عمل در بین دندانپزشکان برای معرفی مراکز رادیولوژی ، معرفی یک دارو با برندی خاص توسط پزشکان عمومی به جای نام عمومی ( که البته غیرقانونی است) که به آن بازاریابی مراجعه Referral Marketing نیز گفته میشود . در این نوع بازاریابی سعی برای جذب مشتری از طریق مشتریان دیگر است.
کمپینهای تبلیغاتی سیاسی، کاملا بر پایه انتقال پیام به روش دهان به دهان برنامهریزی میشود.برای ترغیب افراد به رای دان به یک کاندیدای مشخص یا یک مسئله معین، آنان افراد را تشویق مینمایند که با دیگران صحبت نمایند مانند خودشان عمل نمایند.
نتیجه تحقیقات نشان داده است که در افراد در زمان انتقال پیام به روش دهان به دهان ، ۶۸% مطالبشان مثبت و ۸% منفی است.
استراتژی بازاریابی دهان به دهان بر یک اصل ساده استوار است، پس روند بهکارگیری از آن نیز باید ساده باشد.
ادامه مطلب : بازاریابی دهان به دهان Word of Mouth Marketing