تجربه برند Brand Experience
تجربه برند یک واژه تخصصی به منظور توصیف برداشت و تصویر کلی مصرفکننده بالقوه از یک برند است. ازآنجاییکه تجربه برند یک مفهوم نظری و غیرملموس است ، برای شناسایی و تعیین میزان تجربه برند ، یک شاخص یا ابزار قابل لمس و فیزیکی نیز وجود ندارد. تصویر برند به مجموعه تجربه مشتری از برند است که شاید ناشی از تبلیغات ، تجربه استفاده ، گزارش دهی و یا سایر تعاملات و مواجهات مصرفکننده با برند است.
تجربه برند در تمام مراحل و حالتهایی که مشتری با برند برخورد مینماید، در ذهن وی ایجاد میشود . در این حالت ، مشتری برای برند یک پرونده در ذهن خود تشکیل میدهد که پر از احساسات و رفتارها با برند است که به مشتری از نظر روانی کمک میکند که تداعیاتی را با برند گره زده ( تداعیات برند ) و بتواند پیشبینی نماید کدام تداعیات را دوست دارند و به کدام علاقهمند نیستند.
بنابراین تجربه مشتری از برند یک مفهوم بسیار مهم برای مدیریت برند در مسیر ایجاد تغییرات تداعیات برند و دستیابی به تجربه بهتر و افزایش ارزش برند است. برای ایجاد یک برند قوی ، باید تجربه زیبا و منحصربهفردی برای مشتری ایجاد شود. برای فردی که به برند توجه مینماید، عناصر مرتبط با برند باید نقش تبلیغات را برایش ایفا نماید ، زیرا ادراک حاصل از استفاده از محصول نباید متضاد با انتظارات قبلی مشتری باشد.