برندسازی کشوری
استراتژی برندسازی کشوری یا برندینگ ملی از آن جزء مفاهیم برندسازی مکانی و از عناصر دانش مدیریت برند است. برندسازی کشوری ، کاری بسیار تخصصی است که توسط یک فرد انجام نمیشود.
در دو دهه اخیر دیدهایم بسیاری از شهرها ، جزیرهها و برخی کشورها به صورت خیلی تهاجمی به دنبال برندینگ خود هستند، تا طنین انداز هویت برند در بین ذینفعان خویش و به ایجاد روابط پایدار با مشتری ( افراد مرتبط ) خواهد انجامید. فواید برندینگ کشوری بسیار زیاد است.
برندسازی کشوری Country Branding چیست ؟
به فرایندی گفته میشود که یک کشور تمایل دارد یک جایگاه برند مشخصی را برای خود در ذهن شهروندان خود یا سایر کشورها ایجاد نماید.
مثلا : مردم استرالیا مهربان هستند. سوئیسیها دقیق و صلحجو هستند. آلمانیها قانونمند، صاحب تکنولوژی و کتابخوان هستند.
نتیجه برندسازی کشوری موفق عبارت است از ایجاد تداعیات برند جداییناپذیر از کشور از طریق عملکرد ، هویت یا کیفیت است.
کشور آلمان را در نظر بگیرید. این کشور در تمام دنیا با مهندسی و کیفیت بالا شناخته میشود. خودروهای آلمانی مانند BMW ، مهندسی آلمانی را به عنوان یک نقاط قوت و منحصربهفرد خود معرفی مینمایند. برای دستیابی به جایگاه جهانی برند ، آلمان روی آموزش بهترین مهندسین و سرمایهگذاری روی تحقیقات و توسعه زیرساختها و استفاده از آخرین تکنولوژیهای موجود در جهان را مدنظر دارد. همچنین دولت آلمان کمکهایی به صنایع خود ارائه مینماید تا جایگاه آلمان را به عنوان “رهبر مهندسی دقیق” در جهان حفظ نماید.
همانطور که مشهود است ، ادعای یک جایگاه مشخص ، نتیجه کل فرایندی است که به موجب آن همه مؤلفههای تشکیل دهنده یک کشور – دولت ، شرکتهای دولتی و خصوصی ، مردم ، نهادهای مختلف ، سرمایه گذاران و دیگران – برای دستیابی به یک هدف همهجانبه با یکدیگر همسو شدهاند. به همین ترتیب ، برندسازی یک کشور بسیار چالشبرانگیز است.