پنجشنبه ۱۶ خرداد ۹۸
چرخه عمر محصول Product Life Cycle : PLC
چرخه عمر محصول یکی از کلیدی مفاهیمی است که یک مدیر باید در مورد محصولات یا خدمات خود بداند. یک شرکت که به توسعه بازار و توسعه محصول میاندیشد ، باید تغییرات سلیقه ، تکنولوژی و رقبا را در نظر داشته باشد. برای اغلب محصولات میتوان چرخه عمر محصول را بر اساس فروش و سود پیش بینی شده ، ترسیم نمود. معمولا مدیران بازاریابی از چرخه عمر محصول برای حرکت به سوی پیشرفت و بهبود شرایط تولید محصولات میکنند و استراتژیهایی بکار میگیرند تا بتوانند بر این مسیر تأثیرگذاری مشخصی داشته باشند. چرخه عمر محصول Product Life Cycle : PLC از مرحله ایجاد محصول آغاز و سپس به مرحله توسعه بازار رفته و در پایان به افول یا نابودی خواهد رسید.
نمودار چرخه عمر محصول
مراحل چرخه عمر محصول
چرخه عمر محصول PLC دارای 5 مرحله یا بخش است .
مرحله ایجاد محصول ( توسعه محصول / ساخت اولیه محصول )
مرحله معرفی به بازار
مرحله رشد
مرحله بلوغ
مرحله افول
در جدول زیر ویژگی هر مرحله از چرخه دیده میشود.
ادامه : چرخه عمر محصول ( PLC )