محصول کپی برداری شده
محصول کپی برداری شده Me too product عبارت است از کپی نمودن یک محصول خاص و شناخته شده توسط رقیب. در ادبیات مدیریت برند به آن “سارق تداعی برند” گفته میشود. برنامه معرفی و رقابت این کالا یا خدمت با کالای اصلی را تحت عنوان بازاریابی محصول کپی برداری شده ( بازاریابی محصول تقلیدشده / بازاریابی محصول شبیه سازی شده ) Me too Marketing مینامند.
تفاوت بین محصول اصلی و محصول کپی برداری شده بسیار کم است و بسیاری با بیدقت خود، این محصول را به جای محصول اصلی انتخاب مینمایند. شرکتی که قصد دار که از “بازاریابی محصول کپی برداری شده” استفاده نماید، اگر تفاوت محصولش با محصول اصلی ناچیز و یا بسیار نامحسوس باشد، میتواند قدرت رقابت رهبر بازار را تحت شعاع قرارداد ( البته به همراه برنامههای مکمل ) . این کپی برداری میتواند در رنگ، طرح ، مزه ، بو و صدا باشد. در این ایران این مسئله بسیار به چشم میخورد. مثلا فلان برنامه ماهوارهای پخش میشود ، پس از مدتی ، مشابه ای ایرانی آن نیز تولید میشود. مهم نیست که از این ایده از کجا کپی شده است.
مهم پاسخ به این سوال است : چرا کپی ؟
در بین نمایندگیهای خودرو، چه تعداد تعمیرگاه خصوصی وجود دارد که با رنگهای نارنجی یا آبی سعی دارند ، خود را جای ایرانخودرو و یا سایپا جا بزنند ؟
استفاده از نام برندها ، برندهایی در بازار لوازم منزل وجود دارد که با شنیدن نام آن ، به یاد محصولات ایتالیایی خواهید افتاد ، حال آنکه کالا در چین تولید میشود.
استراتژی بازاریابی محصول کپیبرداری شده ، به چند دلیل اتخاذ میشود :
- یک رقیب ، یک محصول جدید را به بازار معرفی نموده است
- یک رقیب ، که به خاطر یک محصول ، رهبر منحصربهفرد ، رهبری بازار را در دست دارد.
- یک رقیب که به علت نبود محصول جانشین ، در حال خامه کشی قیمتی بازار است.
تمام حالتهای فوق میتواند دلیلی برای یک شرکت به جهت معرفی محصول کپی برداری شده باشد.
ادمه مطلب : محصول کپی برداری شده Me-too product چیست