پنج عنصر کلیدی برند
هنگامیکه در مورد ” برند ” یا ” برندینگ ” فکر میکنید به چه میاندیشید ؟ آیا نام تجاری است ؟ آیا عبارت کوتاه Tagline است ؟ ظاهر وبسایت شما است ؟ شاید لوگوی معروف شماست ؟
بله ، همه این عناصر مهم هستند، اما تمام اینها سطح قابل لمس چیزی که برند میپنداریم را تشکیل میدهند. به عنوان صاحب یک کسبوکار ، نمیتوانید تمام قدرت و وزن برند خود را بر گردن لوگو گماشته و بار برند را شانه او بیاندازید.
برند عبارت است از داستان برند ، داستانی که هدفش ایجاد ارتباط بین مشتری و شرکت است . داستان برند به دنبال ایجاد یک مفهومی در قلب و ذهن مخاطب است.
مدیرعامل شرکت آمازون میگوید : هنگامی شما از اتاق خارج میشوید ، دیگران در مورد شما چیزهایی میگویند ، این همان برند است.
”Your brand is what people say about you when you leave the room.”
اینجاست که قبل از فکر به خلاقیت ، لوگو و یا بازاریابی ، مهم آن است که به آنچه واقعا باید در برند وجود داشته باشد ، بی اندیشید. در ادامه به بیان آنچه باید در برند در نظر داشت خواهم پرداخت تا ببینیم چه نکاتی در برند از سایر موارد مهمتر است.
۵ عنصر اصلی برند
هدف برند
اولین گام در مراحل برندسازی عبارت است از تعریف و شناخت “چرایی” وجود برند است. علت انتخاب کاری که انجام میدهید ، چیست ؟ علت وجودی کسبوکارتان چیست ؟ چرا انجام آن مهم است ؟
در خصوص چرایی، ویدیویی از TED با سخنرانی آقای سایمون وجود دارد تحت Start With Why که گفته میشود ، هر رهبر یا مدیری باید پیش از هر چیزی به این سوال پاسخ دهد. او توضیح میدهد که علت اصلی موفقیت بزرگترین برندهای جهان ( اپل ، آدیداس ، گوگل … ) به خاطر کاری که انجام میدهند یا روش انجام آن نیست، بلکه به علت آن است که میدانند که چرا این کار را انجام میدهند.
استارباکس تنها یک مغازه زنجیرهای فروش قهوه نیست. آنان در حال ارائه محل سومی بین محل کار تا منزل هستند. این برند به دنبال خلق تجربه حداکثری برای مشتریانش است.هدف برند ، ایجاد انگیزه برای تیم کارکنان و مشتریان است که خود بخشی از داستان برند است.
ادامه مطلب :