مشاوره بازاریابی | مشاوره برندینگ ( برندسازی )

مشاوره برندینگ ، مشاوره برندسازی | طراحی نظارت بر کمپین تبلیغات و برندینگ ( مشاوره بازاریابی فروش تبلیغات )

انواع لوگو

نوشته شده توسط دکتر سیدرضاآقاسیدحسینی on 

تیم مشاوران مدیریت ایران: 

تعریف اولیه و یا بازتعریف لوگو بخشی از فرایند برندینگ و وظیفه اصلی مدیریت برند است. لوگوهای فوق‌العاده بلافاصله قابل‌تشخیص بوده و اثری مانا در ذهن ایجاد می‌نماید.
سیبل در لوگوی تارگت، تیک در لوگوی نایک و سیبی که در لوگوی اپل است، موجب جلب توجه می‌گردد.

در تمام این لوگوها، یک علامت نمادین منحصربه‌فرد، باقابلیت به یادسپاری و ماندگاری بالا وجود دارد.

این لوگوها، هر آنچه باید از یک لوگو در بلندمدت انتظار داشت را برآورده می‌سازند:

  •  شناختن برند.
  •  متمایزسازی برند.
  •  ایجاد علاقه در مشتری و فروش.

لوگوهای فوق‌العاده را همگان می‌شناسند، اما همه نمی‌دانند که این لوگوهای فوق‌العاده به‌راحتی خلق نمی‌شوند.

الینا ویلر، یکی از متخصصین برندینگ و نویسنده کتاب Designing Brand Identity می‌گوید: ما نسبت به گذشته، زمان و مکان کافی برای بیان داستان‌های برند خود را نداریم. برای همین یک لوگو یا نماد باید بتواند ارتباط فوری با مخاطب خود برقرار سازد. لوگو باید به‌عنوان بخشی از برند، نقش خویش را در ایجاد ارتباط مناسب با مخاطب به‌خوبی ایفا نماید.


10 سؤال اساسی که می‌بایست در زمان طراحی اولین لوگوی شرکت پرسیده شود :

 

1- چه نوع لوگویی باید داشته باشم ؟

می‌توان لوگوها را به شش دسته تقسیم نمود ( انواع لوگو ):

 

  • نشان کلمه / علامت‌گذاری کلمه‌ای / علامت کلمه Wordmark

شان کلمه / علامت‌گذاری کلمه‌ای / علامت کلمه Wordmark

شامل یک کلمه، ترکیبی از کلمات یا حروف مخففی است که تبدیل به یک لوگو شده است.
شرکتی‌هایی نظیر eBay, IBM, CNN, Google و همین سایتی که مطلب را از آن مطالعه می‌نماییدIranMCT از این روش استفاده می‌نمایند.

 

  •  حرف تغییر فرم یافته Letterform

 حرف تغییر فرم یافته Letterform

این نوع لوگو هنگامی خلق می‌گردد که یک حرف به‌صورت خاصی تغییر شکل یابد. مانند لوگوی Honda, Unilever, McDonald’s

 

  • لوگوی تصویری Pictorial

لوگوی تصویری Pictorial

لوگویی که معرف یک نماد قابل‌تشخیص از دنیای واقعی. مانند لوگوی Starbucks, Twitter, Sell

- نکته : اگر این لوگو با یک نوشته همراه گردد Combination Logo است. مانند برند Nestle , WWF

 

  • لوگوی انتزاعی Abstract

لوگوی انتزاعی Abstract

لوگویی است که به‌خودی‌خود نماد و نشان یک واقعیت بیرونی و قابل‌تشخیص نیست. یکی موفق‌ترین آن‌ها، لوگوی Nike است.

 

  • لوگویی به‌صورت سنجاق‌سینه Emblem / Badge

لوگویی به‌صورت سنجاق‌سینه Emblem / Badge

این نوع لوگو شبیه نشان روی سینه / سنجاق‌سینه هستند. غالباً ترکیبی از نوشته و یک شکل چندوجهی می‌باشند. مانند لوگوی harley Davidson, UPS

 

  • لوگویی با یک شخصیت Character

لوگویی با یک شخصیت Character

این نوع لوگو با تصویر یک شخصیت خیالی (انسان یا حیوان، ... ) در لوگو ایجاد می‌گردد. مانند لوگوی Michelin , Panda Express

- توجه نمایید اگر تصویر شخصیت به کار گرفته‌شده در دنیای واقعی وجود عینی داشته باشد، لوگو به Pictorial تبدیل می‌گردد. مانند لوگوی KFC , Steve Dahl radio show

 

2- کدام‌یک از انواع لوگو برازنده‌ی شرکت من است؟

ازآنجایی‌که یک نوع لوگو وجود ندارد و یک لوگو را همه نمی‌توانند استفاده نمایند، انتخاب نوع لوگو بستگی به نام تجاری و محصول یا خدمتی که شما عرضه می‌نمایید، خواهد داشت.

برای مثال: اگر نام تجاری شرکت کوتاه است مانند eBay،IranMCT می‌توان از نشان کلمه استفاده نمود.

لوگو به‌صورت نشان کلمه و حرف تغییر شکل یافته، بسیار بهتر از یک لوگوی انتزاعی در ذهن مصرف‌کننده باقی می‌ماند.اگر قصد استفاده از تصاویر انتزاعی را دارید، باید کاملاً بیان‌کننده شخصیت برندتان باشد.

 

3- چه نکات بااهمیتی در خصوص کسب‌وکار شرکت، باید در لوگوی شرکت معرفی گردد؟ 

طرح و رنگ لوگو باید فوراً حسی را در مخاطب برانگیزد، تا مخاطب در خصوص ماهیت کسب‌وکار شرکت دریافتی درونی داشته باشد.
ناظر باید بر شخصیت برند و نقاط تمایز برند نسبت به رقبا پی برد. لوگو باید بیانگر حرفه‌ای بودن، قابلیت اعتماد و اطمینان و موفقیت‌های پیرامون کسب‌وکار شرکت باشد. 
برای مثال: در لوگوی شرکت Amazon که با یک فلش همراه شده است، نشان‌دهنده انجام تمام امور از A تا Z است. این لوگو مظهر هویت تجاری این شرکت است.

amazon
از سوی دیگر، فلش زیر این نوشته شبیه یک لبخند بزرگ است که حس دوست داشتن را به مشتری القا می‌نمایند.

 

4- بهترین رنگ برای لوگو کدام است؟

انتخاب رنگ لوگو بی‌نهایت مهم است. برای ایجاد تمایز، سعی نماید از رنگ لوگوی بزرگ‌ترین رقیبتان در لوگوی خود استفاده ننمایید.

حتماً به جدول "تداعیات رنگ در ذهن مخاطب" توجه نمایید:  

برای مثال در لوگوی RedBull :

  • رنگ قرمز : فعالیت، هیجان، جوانی، شجاعت و هشدار.
  • رنگ زرد : شادابی، انرژی و تازگی، خوش‌بینی، گرما.
  • رنگ آبی : اعتماد، اطمینان و قدرت.

 

5- چه فونتی باید بکار برده شود؟

فونت‌ها، مانند رنگ‌ها، تداعی‌کننده احساسات متفاوت است. فونت‌های متفاوت برای کسب‌وکارها، تداعیات متفاوتی ارائه می‌نمایند.

برای مثال، فونت بکار گرفته‌شده برای یک موسسه حقوقی باید بیانگر اعتماد، قدرت و عدالت باشد. اما در مورد یک فروشگاه شکلات فروشی باید از یک فونت عجیب‌وغریب استفاده نمود تا ارتباط خوبی با جوانان برقرار و شیرینی و سرگرمی را نیز تداعی نماید.

 

6- آیا شرکت باید لوگوی خود را طراحی نماید یا از طریق یک شرکت طراحی باید این عمل انجام گردد؟

اول‌ازهمه باید اشاره نماییم که به هر فردی که مسلط بر نرم‌افزار فتوشاپ است، نباید طراحی لوگوی شرکت خود را واگذار نمایید.

همکاری با یک طراح باتجربه، حرفه‌ای و صدالبته فهیم بسیار بااهمیت است. زیرا باید نتایج مکتوب تحقیقات و خواسته‌های مدیر برند را به‌صورت عینی در لوگو نمایش دهد.

باید درک نماید که این لوگو قصد دارد تا دنیای مجازی و غیرمجازی تلاش در معرفی خدمت یا محصول شرکت خواهد داشت.

در برخی موارد دیده‌شده است که یک طراح، تمام تمرکز خود را بر قابلیت ثبت لوگو (منحصربه‌فرد بودن) قرار داده و سایر موارد را فدای این ویژگی لوگو می‌نمایند.

 

7- طراحی لوگو چه میزان هزینه دربر دارد؟

طراحی یک لوگو توسط یک شرکت حرفه‌ای آمریکایی بین 4 تا 15 هزار دلار است که مطمئناً برای یک شرکت کوچک و یا تازه تأسیس، بسیار بالاست. برخی سایت‌ها مانند logoworks.com با همکاری گرافیست‌های مستقل و با هزینه بسیار کمتری در حدود 30 تا 600 دلار اقدام به طراحی لوگو می‌نمایند. اما به یاد داشته باشید، لوگوی خود را فدای حق‌الزحمه طراح نکنید. طراحی را پیدا نمایید که باکیفیت خوب و قیمت مناسب لوگوی مدنظر را طراحی نماید.

 

8- لوگو را در کجا باید نمایش داده می‌شود؟

شاید بهتر باشد که سؤال را این‌گونه مطرح نماییم: کجا نباید این لوگو نمایش داده شود ؟
ازآنجایی‌که برای طراحی آن پول پرداخت‌نموده‌اید، حتماً علاقه دارید در همه‌جا آن را به نمایش بگذارید. اما این اشتباه است. در ایران دیده‌ام که روی بدنه قوری، لوگو شرکت درج‌شده است.!!
این لوگو باید مانند پرچمی بر فراز تمام سایت‌ها تحت کنترل شرکت، شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های دیجیتال خود به اهتزاز درمیاورید. هم‌چنین در حالت غیر آفلاین مانند کارت ویزیت، بسته‌بندی تولیدات، البسه کارکنان و لوازم‌التحریر.

 

9- از چه اشتباهاتی باید جلوگیری نمود؟

بزرگ‌ترین اشتباه انتخاب و به‌کارگیری لوگو پیش از بررسی لوگوی رقبا است.
اگر لوگوی شرکت به‌اندازه بسیار ناچیزی شبیه به لوگوی رقبا باشد، مشتری در تفکیک شما از رقبا دچار مشکل شده و به سمت شرکت شناخته‌شده‌تر خواهد رفت.
به‌اندازه لوگو نیز باید توجه نمود که نسبت به فضای پیرامون خود باید چه تناسبی داشته باشد و بر پس‌زمینه‌های مشابه باید به چه رنگی ارائه گردد.

 

10- آیا باید در مورد وضعیت لوگو در 10 سال آینده، از امروز نگران بود ؟

اگر لوگوی شما حرفه‌ای طراحی نشده است، بله. 
اما برخی لوگوها خوب نیز در طی یک دهه نیاز به بازنگری و تغییرات جزئی یا کلی خواهند داشت. باید در نظر داشت که تغییرات را نیز باید به‌جا و به‌موقع انجام داد. ولی عجله نکنید.

منبع :   10 سوال اساسی در زمان طراحی لوگوی شرکت

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تیم مشاوران مدیریت ایران - تحت لیسانس CMCG کالیفرنیای آمریکادر منطقه خاورمیانه.
وب سایت اصلی : http://iranmct.com
شماره تماس دفتر تهران : 09126465584

http://twitter.com/iranmct

ارائه خدمات مشاوره مدیریت آموزش مدیریت - نظارت بر اجراء.مشاوره بازاریابی.مشاوره فروش،مشاوره برندینگ.مشاوره منابع انسانی.مشاوره مدیریت خلاقیت و نوآوری.مشاوره ریسک.مشاوره تبلیغات.مشاوره مدیریت ارتباط با مشتری.مشاوره خدمت به مشتری.مشاوره برندسازی و ارزشگذاری برند.برندینگ فردی برندینگ شخصی ....
آرشیو مطالب