از دست دادن مشتری
اگر از هر فردی در بازار در خصوص بدترین مشتریاش، سوال نمایید ، حتما به سختی یک مشتری را به یاد میآورد. حال اگر در خصوص بهترین مشتری بپرسید، حتما به زمانی برای فکر کردن نیاز دارد. این یک مشکل بزرگ است که مدیران ، مشتریان خود را فراموش مینمایند، حالآنکه مشتری بزرگترین حامی کسبوکار است. مشتری دوست دارد که همیشه در مورد یک برند مثبت باشند و موفقیت سازمان را ببینند، البته اگر استراتژیهای بازاریابی شرکت بگذارد.
در اولین برخورد مشتری با ما، امیدواریم که خرید مجدد مشتری ( بازگشت به خرید مشتری ) رخ دهد. کلا زندگی برای هر مشتری راحتتر است که در بلندمدت از فروشنده ثابت بتواند خرید نماید. آیا امکانش وجود دارد ؟ تمام خواسته مشتری ، برآورده شدن انتظارات وی است. پس تمام مواردی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت ، هرگز مدنظرر مشتری نخواهد بود. تکتک موارد زیر میتواند موجب فراری دادن مشتری گردد. هرچه از شماره یک به سمت شماره 10 حرکت مینمایید، عمق فاجعه در نحوه برخورد باا مشتری ، بیشتر میشود.
10 روش از دست دادن مشتری
1- از دست رفتن مشتری با آموزش ناقص یا ضعیف کارکنان
فرض کنید که شما قصد دارید تا از یک فروشگاه پرده / نرمافزار / لوازمآرایشی / کفپوش بخرید، چند نفر فروشنده هم وجود دارد ، اما هیچکدام اطلاعات درستی در خصوص اجناس خود نداشته باشند و حتی ندادند که تفاوتی بین مدلهای مختلف محصولات خود وجود دارد، عکس عمل شما چیست ؟
مشتری انتظار دارد که فروشنده در خصوص کالا و خدمات خویش، اطلاعات کافی داشته باشد. حتما بسیار دیدهاید که در فروش آنلاین محصولات و خدمات ، وبسایتی که اطلاعات بهتر و جامعتری دارند، جذابتر هستند.
2- از دست رفتن مشتری با محدود کردن ساعات فعالیت
فرض که کافیشاپی تا ساعت 2 بعدازظهر باز باشد ، دکتری تنها دو روز در هفته کار نماید، نانوایی که ساعت 10 صبح بیاید و ساعت 4 برود !
در تمام مثالهای فوق، عاقبت چنین عملکردی، از دست رفتن مشتریها و پول است. زیرا محدود نمودن مشتری ، عدم احترام به خواسته و انتظار وی است. قوانین و محدودیتهای کسبوکارها، به اندازه کافی زمان کسبوکار را تحت تاثیر قرار میدهد ، ما نباید به آن بی افزایم. البته این معنا نیست که یک آرایشگر یا سبزیفروش باید تا ساعت 2 صبح کار نماید.