برندینگ شرکتی چیست ؟
برندینگ شرکتی ( برندینگ سازمانی ) اشاره به فعالیتهای مدنظر در مسیر ارتقاء نام تجاری ( نام برند ) یک واحد تجاری ( واحد حقوقی ) است. فعالیتهای و برنامهریزیهای برندینگ شرکتی با برندینگ محصولات و خدمات متفاوت است زیرا دامنه برندینگ شرکتی خیلی وسیعتر است. برای درک ساختار برندینگ شرکتی بهتر است که این مقاله که در خصوص معماری برند Brand Architecture را نیز مطلعه نمایید.
امروز برندینگ به عنوان یک فرایند شکلگیری تصویر و هویت تقریبا در هر بخشی از جامعه پذیرفته شده است. هر چند که ما از برندینگ در مورد بخش محصولات و خدمات آگاهی بیشتری داریم، برندینگ شرکت مانند برندینگ توسط بخشهای مختلف مانند ورزش، سازمانهای غیردولتی، سازمانهای فرهنگی و مذهبی از جمله ساخت برند کشوری و منطقهای توسط ملتها در زمینههای مختلف را میتوان شاهد بود. برندینگ و تصویرسازی یک تمرین مهم برای همه سازمانها و نیز نهادها است.
با رشد و پیشروی سازمانها، برندینگ تبدیل به یک حرکت استراتژیک شده است که متعلق یا طراحیشده توسط دپارتمان بازاریابی آنها نیست. این مدیران عامل و ارشد هستند که مدیریت و مالکیت هویت برند سازمانهای بزرگ را بر عهده دارند.در حقیقت در بعضی موارد پیش برنده سازمان هویت برند شخصی خود را با نیاز به ساخت و مدیریت کسبوکار یا هویت سازمان به خوبی با هم همراه مینماید. ریچارد برانسون شاید بهترین مثال باشد از کسی که خود یک برند است و همزمان صاحب شرکت Virgin است.
ادامه مطلب : برندینگ شرکتی