وفادار نمودن مشتری مسئله مهم رقابت است.
چگونه برندی بسازیم که دارای پیروانی وفادار باشد ؟ چگونه به عنوان یک بازاریاب باید برنامه وفاداری را تنظیم و در سطح رقابت محلی یا جهانی آن برنامه را به مشتری معرفی و بر آن تمرکز نمود ؟
یکی از بزرگترین چالشها پیش روی بازاریان ، حفظ و نگهداشت مشتریان است. آگاهی اولین نیاز مشتری است، گره زدن اعتبار و هیجان با برند موجب تسخیر ذهن مشتری و قرار گرفتن در سطر لیست انتخابهای مشتریان است. مشتریان با نیازهای متفاوتی نسبت به یک برند مشتاق میشوند. وفاداری به برند لزوما به معنای فروش نیست ، بلکه به مشتری این نکته را یادآوری مینماید که انتخاب درست در زمان بازگشت به خرید مجدد ، همین برند است.
مشتری وفادار به برند ، هنگام خرید این حس را دارد که پاداشی دریافت نموده است و برای همین به وفادار ماندن به برند ادامه میدهد. اما بسیاری از مدیران بازاریابی حتی برای ارائه این حس پاداش به مشتری وفادار خود تلاش نمیکنند و از کنار آن بیتوجه رد میشوند. پس چگونه در بلندمدت مشتری وفادار به برندتان را حفظ مینمایید ؟ وفادار نمودن مشتری به برند بر اساس تعامل بین مشتری و خدمات ارائهشده ، حاصل میگردد.
وفاداری مشتری ناشی از ارائه خدمات و محصولات ، بیش از انتظارت مشتری است
در این حالت مشتری به صورت روانی به برند متصل میگردد. هنگامیکه مشتری محصول یا خدمتی را میخرد، به صورت روانی و حسی با برند ارتباط برقرار مینماید. شاید برند را به دوستان و خویشاوندان نیز توصیه نمایند و نقش مبلغ برند را ایفا مینماید. این توصیهها به عنوان تبلیغات دهان به دهان word-of-mouth ( بازاریابی دهان به دهان ) شناخته میشود، مشتری وفادار به بیان ارزش پیشنهادی برند پرداخته و ارتباط احساسی خود با برند را به دیگران نشان داده و سعی به ایجاد ارتباط بین برند و دیگران نماید.
ادامه مطلب : وفادار نمودن مشتری