آمیخته بازاریابی ۴E
هرکسی که یک کتاب در خصوص مدیریت بازاریابی خوانده باشد ، حتما با واژه ( آمیخته بازاریابی Marketing Mix ) آشنا است. اما در این مقاله میخواهیم در مورد آمیخته بازاریابی ۴E صحبت نماییم. اما پیش از آن در خصوص ۴P توضیحاتی ارائه خواهد شد.
آمیخته بازاریابی ۴P چیست ؟
آمیخته بازاریابی ۴P از حروف اختصاری چهار پایه و ستون بازاریابی تشکیل شده است که شامل قیمت Price و محصول Product و مکان Place و ترفیع Promotion که میتوان گفت استراتژی بازاریابی روی این چهار ستون پایه گذاری شده است. حفظ و تقویت یک برنامه بازاریابی نیاز به تقویت دائم این ستونها بر اساس یک برنامه بسیار قوی و منسجم و تعاملی با سایر ستونها دارد. توجه نمایید که تیم مشاوران مدیریت ایران قبلا در مقالهای به بیان ۲۱p بازاریابی نیز اشاره نمودهایم.
آیا چیزی در مورد ۴E’s of Marketing Mix شنیدهاید ؟
امروز ۴P بازاریابی تبدیل به ۴E شده است. به این معنا که برای ارتباط با مشتری باید ستونهای جدید برای سازه بازاریابی خود نصب نمایید. آمیخته بازاریابی ۴E شامل :
محصول Product به تجربه Experience تبدیل شده است.
مکان Place به هرکجا Everyplace تبدیل شده است.
قیمت Price به تبادل Exchange تبدیل شده است.
ترفیع Promotion به مبلغ و متعهد Engagement/Evangelism تبدیل شده است.
- ادامه مطلب : آمیخته بازاریابی ۴E