تفاوت لوگو با برندینگ
تفاوت لوگو با برندینگ در چیست ؟ آیا فقط با طراحی یک لوگو ، برندینگ شما انجام شده است ؟ آیا پس از طراحی لوگو و با شروع تبلیغات ، میتواند گفت که ما در حال برندینگ هستیم ؟
همه اینها سوالات ذهن یک مدیرعامل است. پیشتر در یک مقاله توضیح دادیم که ” برند چه چیزی نیست ؟ ” و همچنین ۱۰ دلیل که چرا برند مهم است و باید برندینگ انجام شود را به همراه عناصر مهم در بحث ” مدیریت برند و برندینگ ” تشریح نمودهایم.
- لوگو چیست ؟
لوگو نمادی برای معرفی حضور یک شرکت است. مثل لوگوی نایک ، ایرانسل و پوما در رنگ و طرحهای متفاوت . هنگامیکه انواع لوگو را بررسی مینماییم ، همه آنها به دنبال انتقال پیام حضور خود به مشتری هستند.
- پس واقعا برندینگ ( Branding ) چیست ؟
برندینگ عبارت است از تجربه مشتری از برند شرکت شما درحالیکه که لوگو عبارت است یک جزء کوچک از برند که همه نقاط تماس با مشتری را با آن علامتگذاری مینماییم.
نایک Nike با لوگویی به شکل یک ” تیک ” را در نظر بگیرید ، ریشه تفاوت لوگو با برندینگ در این شرکت در کجاست ؟ برای اینکه تفاوت لوگو با برندینگ را متوجه شویم ، بر اساس ماهیت کنونی نایک سه حالت متفاوت را در نظر خواهیم گرفت .
لوگوی نایک
لوگوی نایک یک تیک است . یک شکل تمیز و ساده که نشان دهنده حرکت و سرعت است. نام برند نایک ریشه یونانی دارد ، نماد الهه پیروزی است. یک شکل باحال است اما فقط یک نماد است. یک شکل ساده .
برندینگ نایک
برندینگ نایک شامل استفاده از انواع رسانه تبلیغاتی برای تبلیغات ATL , BTL , TTL ، معرفی توسط چهرهای سرشناس ورزشی ، بستهبندی محصول ، طراحی فروشگاه ، جایگذاری محصول در سریال و یا فیلمهای تلویزیونی ، اسپانسری ، تصاویر درون فروشگاهها ، تگها و برچسبهای متصل به محصول ، موسیقی داخل ویدیوهای تولیدی خود شرکت ، وبسایت ، تبلیغات چاپی ، عکاسی محصولات ، ….. و هر آنچه که میتواند نقطه تماس با مشتری با نایک باشد.
چرا برندینگ مهم است ؟
چرا باید برایم مهم باشد که تیم مشاوران مدیریت ایران فقط یک لوگو برایم طراحی کرده و یا فقط استراتژی برندینگ برایم تدوین نموده ؟
پاسخ : مشتریان نمیتواند از طریق یک شکل ( لوگو ) به تجربه برند دست پیدا کننده . یک شکل خالی ، حرفی برای گفتن ندارد.
تجربه برند از طریق وبسایت ، منو و یا بستهبندی محصول و یا تبلیغات برای مشتری ایجاد میشود. لوگو به عنوان یک جز از بسته طراحی هویت بصری برند است و این هویت بصری برند خود جزئی از هویت برند است.
ادامه مطلب : تفاوت لوگو با برندینگ