روانشناسی رنگ در برند
روانشناسی رنگ در برند به معنای تحلیل رنگ یا رنگها مورد نظر و ترکیب آنها برای رسیدن به رنگ سازمانی ، رنگ برند ، رنگ محصول یا خدمت است. اگر انتخاب رنگ برند بر اساس روانشناسی رنگ باشد ، حتما به موجب تقویت قدرت به یادآوری برند خواهد شد. برای تسلط بر برندسازی و برندینگ باید بر معنای رنگها اشراف کامل داشت.
احتمالا آگاه هستید که رنگ قرمز میتواند احساسات عاشقانه تحریک یا بیان خطر قریبالوقوع باشد و یا آبی که میتواند احساسات ذهنی مانند آرامش و یا سردی را تلقین نماید. اما نارنجی چطور؟ یا خاکستری؟ کدام رنگها موجب بروز احساسات جزئیتری مانند هارمونی یا امید خواهد شد؟ از آنجا که رنگ به عنوان یکی از عناصر اصلی توالی شناختی برند موجب تحریک بصری انسان است. پس میتوان گفت که روانشناسی رنگ ابزاری در خدمت افزایش و تقویت شناخت و به یادآوری برند است.
نتیجه حاصل از تحقیقات ما یک لیست از ۱۲ رنگ مورد استفاده در برندسازی ، طراحی بنر و طراحی لوگو ، ارائه مینمایید. به یاد داشته باشید که این تحلیلها بر اساس نظرسنجی صورت پذیرفته از ۱۳۵۰ نفر است که البته هیچ کدام از آنها به صورت ویژه برای هر یک از رنگها به صورت ثابت و قطعی نیست.
هنگامیکه بحث از روانشناسی رنگ در برند پیش میآید، زمینه استفاده از رنگ و فرهنگ جامعه نقش مهمی ایفاء مینمایند ، درنتیجه این عدم قطعیت رخ خواهد داد. از طرف دیگر ، یک رنگ میتواند القاء کننده دو احساس کاملا متفاوت باشد، یک رنگ میتواند با توجه به نوع زمینه استفاده معنای متفاوتی داشته باشد مثلا رنگ سبز میتواند تفاوت معنای بیماری و سلامتی باشد. با در نظر داشتن این موضوع و درک درستی از شخصیت نام برند خود، انتخاب رنگ مناسب برای نام تجاری ،میتواند یک تصمیم منطقی و آگاهانه باشد، نه یک انتخاب کوتاهمدت و عجیب
رنگ قرمز
رنگ قرمز ، بیشک هیجانانگیز و تحریک ترانگیزترین رنگهاست. از نظر روانشناسی رنگ در برند ، اثر رنگ قرمز بر روان انسان ناچیز نیست. بنابراین استفاده از رنگ قرمز در کمپین تبلیغاتی بسیار مهم است.رنگ قرمز موجب کاهش تحلیل ذهنی است و سرعت واکنشهای ما را تشدید مینماید. به همین دلیل برچسب قیمت کالاها به این رنگ انتخاب مینمایند. ورزشکارانی که رنگ قرمز میپوشند ، احتمالا شکست تیمشان بیشتر است زیرا موجب تحریک عصبی تیم مقابل میشوند و دانش آموزانی که در معرض رنگ قرمز قرار داشتهاند ، نتیجه عملکردشان نسبت سایر دانش آموزان ضعیفتر بوده است. رنگ قرمز، رنگ علامت ایست، غلطهای املایی و زیان مالی است.رنگ قرمز دارای طولانیترین طول موج در بین تمام رنگهاست. این رنگ شور و عاشقانه است. قرمز تمایل دارد اشتها را افزایش دهد. سایر ویژگیهای احساسی مرتبط با قرمز عبارتاند از:
ادامه مطلب : روانشناسی رنگ در برند