روانشناسی رنگ در برندسازی
روانشناسی رنگ در برندسازی بسیار حائز اهمیت است. در ادامه مقاله ( روانشناسی رنگ در برند – قسمت اول ) به تشریح مفهوم سایر رنگها در روانشناسی رنگ در برندسازی میپردازیم.
رنگ آبی
اگر رنگ قرمز ، رنگ بدن فرض شود ، آبی رنگ ذهن است. مرطوب و آرامبخش، رنگ وضوح و ارتباط است. با توجه به مطالعات روانشناسی رنگ، رنگ آبی ، رایجترین رنگ در میان جمعیت جهان است و به ویژه توسط مردان ترجیح داده میشود. البته، رنگ آب در همهجا در زندگی روزمره حضور دارد. این رنگ آسمان، اقیانوسها و دریاچههاست. به عنوان اولویت جهانی و همهجانبه زیستمحیطی باعث میشود. آبی غیر خطرناک، محافظهکارانه و سنتی است. رنگ آبی از نظر روانشناسی رنگ در برندسازی ، هرگز برند را در معرض خطر قرار نمیدهد و هر طیف رنگ آبی برای هویت بصری برند بسیار بیخطر است. رنگ آبی به عنوان نشانهای از ثبات و قابلیت اطمینان به چشم میآید و تحقیقات نشان داده است که کارگران در اتاقهای آبی کارایی بیشتری دارند. البته، آبی نیز رنگ ناراحتی و سرماخوردگی نیز است. رنگ آبی یکی از محدود رنگهایی است که رنگ اشتهاآور است امانشان دهنده خراب شدن و سم نیز است. در برنامههای کاهش وزن، مواد غذایی که نباید خورده شود در یک صفحه آبی نوشته میشود زیرا شما مسئول کاهش مصرف آنها هستید. رنگ آبی ویژگیهای احساسی نیز در بر دارد :
معانی مثبت رنگ آبی :
- اعتماد
- وفاداری
- قابلیت اطمینان
- منطق
- آرامش
- امنیت
معانی منفی رنگ آبی :
- سردی
- دوری
- بدون حس
- دوستنداشتن
- بیتوجهی
- جذاب نبودن