مدل داگمار DAGMAR
مدل داگمار نتیجه تحقیق انجمن ملی تبلیغات ANA است که خاطر نشان مینماید که تبلیغات برای دستیابی به اهداف مشخصی است و تبلیغات متفاوت به منظور دستیابی به اهداف متعدد صورت میپذیرد.
DAGMAR : Defining Advertising Goals for Measured Advertising Responses
مدل داگمار : تعریف اهداف تبلیغاتی برای ارزیابی پاسخگویی به تبلیغات
وظیفه تبلیغات به صورت ساده و مشخص عبارت است از برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات به مخاطبی مشخص که به دنبال ایجاد یک چهارچوب ذهنی برای مخاطب و وادار نمودن وی به عمل خاصی است. موفقیت یا شکست تبلیغات ، به اینکه چگونه اطلاعات به صورت جذاب به مخاطب در زمان مناسب و با هزینه معقول منتقل گردد، کاملا بستگی دارد. پس وظیفه تبلیغات ، وظیفه برقرار ارتباط با مخاطب خاص است برای اثرگذاری بر وی در یک دوره زمانی خاص است.
هفت ویژگی مدل داگمار
۱- اهدا ف تبلیغات ، اهدافی ارتباط هستند
تبلیغات تنها یکی از اجزاء آمیخته بازاریابی Marketing Mix همه شرکتها است. بنابراین در تمام شرایط یک هدف مشخص برای تبلیغات ، رسیدن به اهداف ارتباطی است.
۲- اهداف باید نوشته شده باشد
مدل داگمار بیان مینماید که اهداف تبلیغات باید به صورت شفاف نوشته شده باشد تا همه افراد از کارهایی که در حال انجام شدن است ، آگاه باشند.
۳- تبلیغات باید بر اساس اثربخشی و تعداد مواجه ارزیابی گردد
در مدل داگمار ، اینکه چه تعداد از افراد باید یک تبلیغ مواجه شدهاند ، اصلا مهم نیست، مهم نیست که اعداد نجومی هستند یا خیر . در مدل داگمار مهم این است که آیا اهداف ارتباطی از پیش تعیین شده ، حاصل شده است یا خیر .
۴- تبلیغات از طریق سلسلهمراتب اثرات ارتباطی عمل میکند
مدل داگمار در رابطه با سطوح سلسلهمراتب و ارتباط آنها در طول زمان در پاسخ به فعالیتهای تبلیغاتی سازمان ، بسیار مشخص است. یک سری از گامهای ذهنی وجود دارد که از طریق آن یک نام تجاری باید صعود نموده و ارتقاء یابد تا مورد پذیرش واقع گردد . فردی ممکن است شروع به معرفی یک برند در بازار نماید. وظیفه اولیه برنداین است که با افزایش آگاهی از برند ، برند به یک سطح بالاتر در سلسه مراتب دست یابد.
گام اول این است که برند در خصوص خود به مخاطبین هدف ، چیزهایی بیاموزد. مثل شخصیت برند ، القاء تداعیات برند مد نظر و احساسات. برند باید بیان نماید که از کدام نقطه نظرات با سایر رقبا متفاوت است. چه کسی از این نقاط قوت ، سود میبرند . در حالت ، مخاطب ناآگاه را به سوی آگاهی میبرد.
ادامه : مدل داگمار در تبلیغات DAGMAR – مدلی جهت ارزیابی اثربخشی تبلیغات