چرا ( مدل برند ) مهم است ؟
مدل برند را برای اول بار در زبان فارسی در این بلاگ تشریح مینمایم. هرچند که همین فردا متخصصانی از ناکجا آباد تحت نام پدر برند ایران یا مادر برندسازی ایران ، به ناگهان یادشان می آید که چنین واژه ای اصلا وجود دارد و همه متخصص طراحی مدل برند میشوند !!
مدل برند یک کسب و کار را برای شما خواننده فهیم در قالب یک مثال تشریح میکنم.
فرض که هفته آینده یک دور همی بزرگ خانوادگی قرار است در حیاط منزلتان برگزار نمایید.
تصمیم بزرگ: آیا میتوانم بساط جوجه در فضای باز راه بیاندازم؟ یا باید داخل منزل، مراسم را برگزار نمایم؟
حتما شما گوی بلورین پیش گو ندارید ، اما درسترسی به پیش بینی آب و هوا دارید. سازمان هواشناسی برای پیش بینی آب و هوا ، مدل سازی هواشناسی دارد. جمعه به نظر می رسد آسمان صاف است. یعنی حتما باران نمی بارد؟
البته که نه. مدل ها تنها پیش بینی کننده هستند ، اما 100٪ دقیق نیستند. هرچه مدل پیشرفته تر و موثرتر باشد ، قابلیت پیش بینی آن نیز دقیق تر است.
مدل برند نیز دقیقا چنین است. هر برند بزرگی مانند اپل، ردبول، مایکروسافت ، … دارای برند مدل خود است.
هدف از یک مدل برند پیش بینی رفتار مصرف کننده است. بدون داشتن یک مدل برند ، در مورد چگونگی تأثیر تصمیمات فعلی خود در آینده بر مشتریان با عدم اطمینان عمده ای روبرو هستید.
هر روز مقدار بسیار زیادی اطلاعات گیج کننده در اختیاز مدیر اجرایی قرار میگیرد.