برندسازی به عنوان یک برنامه استراتژیک شرکتی ( راهبرد استراتژیک ) در سالهای اخیر به وجود آمده است. تمام سازمانهای تجاری در تمام قسمتها از طریق برندهای شرکتی خود در کنار محصولات مرتبط با برند برای خود هویت ایجاد نمودهاند. حقیقتا برندسازی یک برنامهریزی استراتژی بازاریابی است. با این حال، استراتژی سرمایهگذاری برای ساخت برند و مدیریت شهرت نام تجاری شرکت چیزی فراتر از بازاریابی است. برندسازی ، راهبردی است که به همراه مدیریت ارشد و مدیران بازاریابی توسط مدیرعامل یا سازمان مدیریت و اداره میشود. طی سالهای اخیر مفاهیم تازهای از ارزش برند ، قدرت برند و ارزش ویژه برند و مواردی ازایندست به وجود آمده و اندازهگیری میشوند.
ارزش برند Brand Value
شاید پیشتر فعالیتهای تبلیغاتی یک برند برای بازاریابان کمی دشوار بوده باشد، اما اکنون چنین نیست. ارزش برند و هزینههای مربوط به ایجاد یک نام تجاری به جزء قابل قبولی از ترازنامه تبدیلشده است. سرمایهگذاری بر روی ارزش برند و هزینههای مربوط به ترویج نام تجاری در ترازنامه بودجهبندی و محاسبه میشود و در بسیاری موارد نرخ بازگشت سرمایه برند نیز جهت نشان دادن وضعیت ارزش برند در طول زمان محاسبه میشود.